مردی بهنام اوه (۲۰۱۵)
(2015) En man som heter Ove
(2015) A man called Ove
امتیاز فیلم «مردی بهنام اوه» از پنج ستاره: ****+ (چهار و نیم از پنج)
نویسنده و کارگردان: هانس هولم
بر اساس کتاب «مردی بهنام اوه» اثر فردریک بکمن
تهیهکننده: آنیکا بلاندر / فردریک نیکاسترو
ژانر: کمدی-درام / رمانتیک
محصول: سوئد
مدت: ۱۱۶ دقیقه
بخشی از افتخارات:
۱) برندهی جایزهی تماشاگران اسیلو از جشنوارهی فیلم کابورگ در سال ۲۰۱۶
۲) نامزد بهترین فیلم از گلدبگ اواردز در سال ۲۰۱۶
۳) برندهی جایزهی بهترین نقش اول مرد برای رولف لاسگارد از گلدبگ اواردز در سال ۲۰۱۶
۴) نامزد دریافت جایزهی اسکار برای بهترین فیلم خارجی زبان در سال ۲۰۱۷
هنوز چندی از استقبال جهانیان از کتاب مردی بهنام اوه، اثر فردریک بکمن وبلاگنویس و نویسندهی سوئدی نگذشته بود که هانس هولم، فیلمساز باذوق فیلمی به همین نام و با اقتباس از کتاب بکمن ساخت و رولف لاسگارد و بهار پارس در آن خوش درخشیدند.
ساخت فیلم اقتباسی کار چندان آسانی نیست. بیشتر فیلمنامههای اقتباسی از روی کتابهای موفق و پرفروش نوشته میشوند و به دلیل اینکه فیلمنامه و تصویر از بیان بسیاری از ریزهکاریهای نوشتاری باز میمانند، بیشترشان اثرگذاری کتاب را ندارند و در نتیجه بهخوبی و موفقی کتاب از آب درنمیآیند؛ نمونهاش سری فیلمهای هری پاتر است که هر چند ساعت برای ساختشان وقت صرف شود و هر چقدر از جلوههای ویژه کمک گرفته شود باز هم فیلم از بیان نکات زیادی عاجز میمانند و تا مخاطب کتاب را نخوانده باشد، بهخوبی متوجه بخشهایی از ساختهی سینمایی نخواهد شد؛ اما ماجرای فیلم مردی بهنام اوه، فرق دارد.
هانس هولم تمام آنچه که باید را از دل کتاب بیرون کشیده و در فیلمنامه گنجانده و با بازی خوبی که از رولف لاسگارد در نقش مردی تنها، مقرراتی، حوصلهسربر و بدخلق گرفته، موقعیتهای سراسر کمدی و خندهدار خلق کرده. البته که ابتدا بیننده جرئت نمیکند بلند بخندد و نگران میشود مبادا اوه با شنیدن صدای خندهی او در صفحهی تلویزیون سر بچرخاند و چپچپ نظارهاش کند و به سوئدی چیزی بگوید؛ اما کمکم یخ مخاطب هم آب میشود و با صدای بلند به صحنههای خودکشی اوه، که برای او اتفاقی بسیار جدی و از سر تنهایی و دلتنگیست و شکسته شدن صندوق پستی خانهاش توسط زوج پروانه (بهار پارس) و پاتریک میخندد.
موفقیت فیلم مردی بهنام اوه، ورای کارگردانی خوب هولم و بازی لاسگارد و پارس است و به طراحی صحنه و لباس و گریم و موسیقی شادمانش هم بازمیگردد، همچنین مهربانی مردم سوئد، فضای جذاب و رنگارنگ محله و شیطنتهای پروانه در برابر سردی اوه قرار میگیرد و بر چاشنی طنز میافزاید؛ اما فیلم نرمنرم از طنز فاصله میگیرد و با شناساندن هر چه بیشتر اوه به مخاطب و به تصویر کشیدن تصادف اتوبوس، به ملودرام نزدیک میشود و موجب میگردد ما هم مثل پروانه، دیگر اوه را مردی بدخلق ندانیم، بلکه او را درک کنیم و دوستش بداریم و دلمان بخواهد حالا که پروانه را چون دختر نداشتهاش قبول کرده، از فکر خودکشی بیرون بیاید و از این پس با دختر، داماد و نوههای شیرینش روزگار خوشی را سپری کند البته که اینبار اجل مهلتش نمیدهد و با شروع تیتراژ پایانی اشک از چشمان بینندهای که ابتدا از اوه ترسید، سپس به او خندید و در نهایت دوستش داشت، سرازیر میشود.
پینوشت:
۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فیلم «مردی بهنام اوه» اینجا کلیک کنید.